הריבית וקופות בגמל

הריביות עולות – מה יקרה לתיק ההשקעות שלנו?

השווקים נערכו לכך, ועדיין – זו אחת התפתחויות הכלכליות החשובות ביותר בשנים האחרונות. הבנק הפדרלי בארצות הברית הודיע החודש, לראשונה מאז שנת 2018 שהוא מעלה את הריבית במדינה בשיעור של 0.25%.

הריביות בארה"ב עמדו על שיעורים נמוכים מאוד מאז שנת 2008, בעקבות המשבר הענק. הבנק המרכזי שמר מאז על שיעורי ריבית נמוכים מאוד, כדי לעודד את הכלכלה ולמנוע מיתון. בשנים האחרונות, משבר הקורונה מנע כל אפשרות להעלאת הריבית. בעקבות ארה"ב, גם במדינות רבות בעולם שמרו הבנקים המרכזיים על שיעורי ריבית נמוכים, וכך גם בישראל.

אז מה קרה עכשיו? ראשית, החיסונים החלישו את השפעות הקורונה על הכלכלה. בנוסף, שוק העבודה בארה"ב התאושש משמעותית והאבטלה במדינה ברמה נמוכה מאוד. בה בעת, נרשמה בארה"ב עלייה משמעותית באינפלציה. המלחמה באוקראינה, שהזניקה את מחירי הנפט, האיצה אותה לשיאים שלא נרשמו עשרות שנים (כ-8% בקצב שנתי).

כדי לעצור את האינפלציה, אין לבנק הפדרלי ברירה, והוא מתחיל בתהליך של העלאת ריבית. ההעלאה צפויה להמשיך לאורך התקופה הקרובה, והתחזית היא ל-6 העלאות ריבית במהלך שנת 2022. על פי ההערכות, גם פה בישראל, הבנק המרכזי ייאלץ בסופו של דבר להעלות את הריבית בעתיד הקרוב, מכיוון שגם אצלנו האינפלציה מרימה ראש בתקופה האחרונה. בין השאר, מאחר שמחירי הדיור לא מפסיקים לעלות – וזינקו בשיעור של כ-13% במהלך שנת 2021. ע"פ ההערכות, העלאת ריבית שתייקר את המשכנתא, תצנן את הביקושים ותסייע לעצירה בהתייקרות.

כיצד זה ישפיע על תיק ההשקעות שלנו? הנה כמה השלכות אפשריות:

  1. ריבית גבוהה הופכת את האחזקה בפיקדונות בבנק למשתלמת יותר, ומשקיעים רבים נוהגים להסיט כספים לנתיב זה, על חשבון השקעות פחות בטוחות. העלאות ריבית ממושכות עשויות להזרים כספים מכיוון קרנות הנאמנות ותעודות הסל לפקדונות רגילים.
  2. ריבית גבוהה מקשה על חברות שיש להן חוב גבוה לממן את הפעילות שלהן והדבר עלול לפגוע ברווחיותן. לעומת זאת, חברות שיש להן "כריות מזומן" וחוב נמוך, עשויות להרוויח מהמצב החדש.

אז מה עושים?

העלאות הריבית הצפויות צריכות לשגר כל אחד ואחת לבחינה של התיק הפיננסי שלו. ראשית, מאחר שיש לה השפעה ישירה על הלוואות שצמודות לריבית (למשל בחלק ממסלולי המשכנתא). כמו כן, היא עשויה להשפיע על הסיכון והתשואה בתיקי ההשקעות שלנו בקופות גמל, בקרנות ההשתלמות, הפוליסות חיסכון וכו'. זהו זמן טוב לבדוק את מסלולי ההשקעה, ולראות אם כדאי לבצע בהם שינויים, כדי להיערך להעלאות הריבית הצפויות.