השקעה לטווח ארוך

חושבים שאתם יכולים לתזמן את ההשקעות בשוק? תחשבו שוב!

אחת התופעות הבולטות בשוקי ההון בשנים האחרונות, היתה עליה משמעותית במספר האנשים שהחלו לבצע מסחר עצמי. הסיבה העיקרית היתה הקורונה, שהשאירה אנשים רבים בבית, ללא תעסוקה וללא מקור הכנסה. בנוסף, רבים, בעיקר בארה"ב, קיבלו תמיכה כספית מהממשלה וניצלו אותה כדי להשקיע את הכספים במניות. כמו כן, אפליקציות חדשות שמאפשרות להשקיע בקלות ובמהירות, ובסכומים קטנים, הנגישו את שוקי ההון לציבור הרחב.

כל עוד השוק עולה, המשקיעים הקטנים, גם אלו שאין להם ידע פיננסי אמיתי, יכולים ליהנות מהגל – ולהרוויח. אבל מה קורה כשיש ירידות? או כשיש תנודתיות גדולה? ההיסטוריה מלמדת, שרבים מהם מפסידים כסף רב.

חלק גדול מהמשקיעים הקטנים, סבור, בטעות, כי יוכל "לתזמן את השוק". כלומר להיכנס אליו ולצאת ממנו – בזמן – וכך ליהנות מהעליות ולהתחמק מהירידות. אבל מחקרים רבים שנערכו, מגלים, שזו משימה בלתי אפשרית. בוודאי בעבור המשקיע הקטן, אבל גם בעבור משקיעים מנוסים עם ידע רב.

הירידות והעליות בשוק מושפעות מגורמים רבים מאוד – אירועים פוליטיים, משברים ביטחוניים, מגמות טכנולוגיות – וכמובן ציפיות הציבור. כל אלה, אינם ניתנים לחיזוי מדויק, ולכן לאורך זמן, ניסיון לתזמן את השוק, אינו אפשרי.

בנוסף, ההיסטוריה מלמדת, שחלק גדול מהעליות והירידות בשוק, מתרחש בפרקי זמן קצרים מאוד. לעתים, ימים או שבועות בודדים. מי שמחמיץ את הימים האלה (בזמן העליות), או שיוצא באיחור, אפילו קל (בזמן הירידות), עלול לגלות שחלק גדול מההשקעה שלו נמחק. כך למשל, מחקר שפרסם בנק אוף אמריקה, גילה שמשקיע שהחמיץ את 10 ימי העליות הטובים ביותר בכל עשור, ב-90 השנים האחרונות, רשם בהן תשואה מזערית של 28%. זאת, בהשוואה לתשואה של 15,715% למי שהשקיע בצורה פאסיבית לגמרי ונצמד למדד של 500 המניות הבולטות בוול סטריט.

מהי אם כן דרך ההשקעה הנכונה? ראשית, מומלץ לשקול בכובד אם ניהול השקעות אישי, בכלל מתאים לכם. מי שאין לנו ידע וניסיון, ואין לו את הסבלנות הנדרשת, עלול לגלות במקרים רבים שהניסיון להשקיע לבד, ייגמר בכי רע. כיום, יש בישראל מבחר גדול של בתי השקעות, חברות ביטוח ומנהלים פיננסים – שהם אנשי מקצוע מנוסים – וכל אחד ואחת יכול למצוא מנהל כספים מקצועי שיסייע לו לתכנן את ההשקעות הפיננסיות שלו. זכרו שכולנו נעזרים בחברות הללו בניהול החיסכון לפנסיה שלנו והן מנהלות גם את הרוב המוחלט של הכספים שמושקעים בקופות גמל, קרנות השתלמות ופוליסות חיסכון.

שנית, כאשר בונים תיק שכזה, לבד, בעזרת יועץ בבנקים או מנהל השקעות, חשוב לא לנסות לתזמן את השוק ולבצע יותר מדי פעולות של מכירה וקניה. עדיף להסתכל על ההשקעות שלכם כעל ניהול נכסים פיננסים שמיועד לטווח הארוך. את המכירה והקניה יש לבצע (בעצמכם או בהסתמך על מנהל ההשקעות) על פי ניתוח של מגמות כלכליות במדינות ובענפים שונים ודוחות של חברות ספציפיות – תוך שמירה על גיוון ופיזור.