פוליסת חיסכון מול קרן נאמנות

מה עדיף – פוליסת חיסכון או קרן נאמנות?

מה עדיף מבחינת מיסוי? מי מנהל אותן? האם יש הבדל בדמי הניהול? בואו לגלות כמה מההבדלים החשובים בין שני מסלולי ההשקעה הפופולריים

רוצים לפתוח חיסכון כספי שמיועד לטווח הבינוני? כיום, עומדות בפני המשקיעים בישראל כמה אפשרויות. שתיים מהבולטות שבהן הן השקעה באמצעות פוליסת חיסכון – והשקעה באמצעות קרן נאמנות. לכל אחת מהאפשרויות יתרונות וחסרונות. הנה כמה דברים ששווה לדעת עליהן, לפני שבוחרים:

פוליסת חיסכון היא מסלול השקעה שמנוהל על ידי חברות הביטוח המורשות. הכספים שמופקדים בפוליסה מושקעים במגוון רחב של מכשירים שנועדו לייצר תשואה. החיסכון בפוליסה אינו מוגבל בזמן. ניתן להפקיד אליה כספים באופן חד פעמי, או לבצע הפקדות באופן שוטף. מבחינה רגולטורית - פוליסת חיסכון היא מכשיר שמפוקח על ידי רשות שוק ההון, החיסכון והביטוח שבמשרד האוצר

קרן נאמנות היא מכשיר השקעה בשוקי ההון, שמשווק על ידי יועצי השקעות בבנקים ולא מנוהל בחברות ביטוח. לכל קרן יש מנהל שאחראי לה, והיא פועלת על פי הסכם שמפורט בתשקיף, ומדיניות השקעה שנקבעת מראש ומשתנה מעת לעת. הקרנות נסחרות ונסלקות בבורסה. גם בהן ההשקעה אינה מוגבלת בזמן וניתן להפקיד אליהן סכום חד פעמי או להשתמש בהפקדה חודשית קבועה. מבחינת רגולציה - קרנות הנאמנות מפוקחות על ידי רשות ניירות ערך.

פוליסות חיסכון וקרנות נאמנות הן מכשירי חיסכון והשקעה, שלא נועדו לשמש כחיסכון פנסיוני לתקופה שלאחר הפרישה מהעבודה. מסיבה זו, החיסכון בהן לא נהנה מהטבות מס קבועות מטעם המדינה – ועל החוסך לשלם מס על רווחי ההון שנצברו בחיסכון בעת משיכה בשיעור של 25% (נכון ל-2022).

 

שני המסלולים אינם מיועדים בהכרח להשקעות שמרניות וניתן למצוא מגוון רחב של אפשרויות להשקעה במסלולים, ברמות סיכון שונות, בהתאם לבחירה.

היתרונות של פוליסת חיסכון

להשקעה באמצעות פוליסת חיסכון יש כמה יתרונות בהשוואה לקרנות נאמנות

  1. הטבה לגימלאים המדינה החליטה לאפשר לפורשים שנולדו לפני שנת 1948, וגילם מעל 70, לקבל פטור שנתי מתשלום מס על רווחי ההון, עד לתקרה שנתית של 13,560 ש"ח ליחיד או 16,680 ש"ח לזוג.
  2. מינוף - רוב החברות מאשרות לקחת הלוואה כנגד הסכום שמושקע במסלול פוליסת חיסכון, מה שמקנה למשקיעים אפשרות להשתמש בכסף לצורכי היום יום, או לצורכי מינוף והשקעות נוספות.
  3. גמישות ניהולית – החוסכים בפוליסות חיסכון יכולים להעביר את הכספים בין מגוון מסלולי ההשקעה, כל עוד הכספים נשארים באותה חברה, ללא תשלום מס. הדבר מאפשר לחוסכים לשנות את רמות הסיכון, ולבצע התאמות במסלולי ההשקעה בהתאם למתרחש במשק ולשינויים במצבם האישי, בקלות וללא מחויבות בתשלום מס. שימו לב, הדבר נכון כל עוד ההשקעה נשארת באותה החברה. בניגוד לכך, מעבר לחברה אחרת, כרוך בתשלום מס על רווחי הון. הבדל זה מהווה יתרון משמעותי ביחס להשקעה בקרנות נאמנות, שבהן כל שינוי מסלול מהווה אירוע מס שמחייב תשלום למדינה.
  4. גיוון החשיפה - פוליסות חיסכון משקיעות את הכספים לא רק בשוק ההון, אלא גם במכשירים אחרים, כגון נדל"ן, קרנות גידור ועוד. בכך, מתאפשר למשקיעים לצמצם את החשיפה לתנודות בשוק ההון.
  5. מיקוח על דמי ניהול - גובה דמי הניהול שאתם משלמים הוא קריטי לרווחיות ההשקעה. עם זאת, קשה לומר שיש בהכרח יתרון לאחד מהמסלולים. תשלום הגג בפוליסות החיסכון הוא עד 2%, והוא נמוך מתשלום הגג של הקרנות שיכול להגיע עד ל-3%. עם זאת, כשמסתכלים על הממוצע, בד"כ אין הבדלים משמעותיים בדמי הניהול שהחברות נוהגות לגבות בפוליסת חיסכון ביחס לקרנות נאמנות. מהנתונים המתפרסמים עולה שעל פי רוב, בפוליסות סולידיות, קרנות הנאמנות עשויות להיות בממוצע מעט זולות יותר. במסלולים שמושקעים יותר במניות וברמת סיכון גבוהה יותר, דמי הניהול בד"כ זהים בפוליסת חיסכון, או אפילו זולים יותר בהשוואה לקרנות נאמנות. ועדיין, וזה יתרון שחשוב לזכור, בפוליסות חיסכון אפשר להתמקח על דמי הניהול, מאחר שזה מכשיר שנחשב לביטוחי. לעומת זאת, בקרנות נאמנות הסכום שנקבע ע"י מנהלי הקרן סופי ואינו ניתן לשינוי במו"מ.
  6. קצבה חודשית – בפוליסת חיסכון אפשר למשוך סכום חודשי שמופרש למשקיע (כלומר לאפשר לו לקבל סוג של "משכורת"). לעומת זאת, בקרנות הנאמנות לא ניתן לעשות זאת, אלא אם מדובר בקרנות נאמנות מחלקות, כלומר כאלה שמחלקות דיבידנדים באופן שוטף.

החסרונות של פוליסת חיסכון

לעומת זאת, יש להשקעה בפוליסת חיסכון גם כמה חסרונות בהשוואה לקרנות נאמנות:

  1. חיסרון מיסויי – המשקיעים בפוליסת חיסכון אינם יכולים להשתמש ברווחים לצורך קיזוז הפסדי הון, שכן הן מוגדרות למעשה כמסלול ביטוחי.
  2. קלות ההשקעה - השקעה בקרן נאמנות נעשית במהירות ובקלות רבה יותר, בהוראה ליועץ ההשקעות או בפעולה אינטרנטית מהירה. השקעה בפוליסות החיסכון דורשת חתימות על טפסים והעברה של הכסף לחסכון מיוחד.
  3. שקיפות המידע - הנגישות לנעשה בקרנות הנאמנות קלה יותר ואפשר לראות בדיוק מה נעשה בהן בכל יום, בעזרת הנתונים שמתפרסמים לציבור. ברוב פוליסות החיסכון מתפרסם, לעמת זאת, רק מידע חודשי, בדיעבד, על האחזקות הגדולות של הפוליסה.
  4. גיוון נרחב – קרנות נאמנות הן מכשיר נפוץ בהרבה. לרשות המשקיעים הישראליים עומדות יותר מאלף קרנות נאמנות שונות, והם יכולים לבחור גם בקרנות מחו"ל. המבחר העצום מאפשר לכל אחד ואחת למצוא מסלול השקעה שמותאם לצרכים שלהם, באמצעות שילוב בין קרנות שונות. כמו כן, פוליסות החיסכון משווקות על ידי מספר מצומצם יחסית של חברות, ולכן מדובר בשוק תחרותי פחות.